Iskolánk Története

 

Az Ajkai Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola, Általános Iskola, Sportiskola és Kollégium Bercsényi Miklós Intézményegység Ajkán, a Veszprém megyei kisváros peremén helyezkedik el.

 

Az évszázad kritikus idõpontjában, 1949-ben, az akkori Munkaügyi Minisztérium Munkaerõ Tartalékok Hivatala alapította. Mûködése összefüggött a szénbányászat kiemelt fejlesztésével és a központi irányítás a vájár-utánpótlás biztosítását szabta meg képzési feladatként.

A jelenlegi épületek építését - iskola és kollégium - 1952-ben fejezték be. Kezdetben 69, majd fokozatosan 600 vájár tanulója volt az iskolának, akik majdnem 100%-ban kollégisták voltak.
Késõbb, az 1960-as évek elején már a vasas és villamos jellegû (hegesztõ, bánya-elektrolakatos, lakatos, villanyszerelõ ) szakmák oktatása is szükségessé vált, szintén a bánya és környezetének megrendelésére. 

1963-tól az építõipari és vegyész szakképzés is megindult. Késõbb központifûtés-szerelõ és vízvezeték-szerelõ, 1995-tõl asztalos szakmát is választhatnak a tanulók. 1963-tól napjainkig bõrdíszmûves képzés is folyt iskolánkban. 1990-tõl nõiruha-készítõ, 1991-tõl cipõipari, 1994-tõl élelmiszer- és vegyi árukereskedõ, 1995-tõl vendéglátó eladó tanulók is kapnak lehetõséget a tanulásra. 1991-tõl a német duális szakmunkásképzés mintájára központi fûtés és gázvezeték-szerelõ, majd 1992-tõl nõiruha-készítõ és kõmûves szakmákban a korszerûbb, az életkori sajátosságoknak inkább megfelelõ (ú.n." IPOSZ ") képzési modell került bevezetésre. 

1995-tõl minden szakmában 2+2 rendszerû képzést folyik. Sajnos a hagyományos szakmák képzése érdeklõdés és megrendelés hiányában fokozatosan lecsökkent. 1996 szeptember 1-jétõl szakközépiskolai, technikusi irányokat is választhattak a tanulni szándékozó diákok. Kezdetben kereskedelem-marketing és szakmunkások kétéves nappali szakközépiskolája, majd 1997. szeptember 1-jétõl vendéglátás-idegenforgalom iránnyal , majd 2001-tol környezetvédelem szakközépiskolai képzéssel bovült az iskola profilja. 2000 szeptemberétol már technikus osztály is szerepel a 33 osztályra duzzadt iskolában. A kezdeti 400 fo tanulólétszám 1027-re nott. Napjainkban az iskola túljutott az útkeresés kritikus idoszakán és bo szakmai választékkal, stabil létszámmal és beiskolázási biztonsággal, kiszámítható gazdasági háttérrel és további feladatok végrehajtására felkészült tantestülettel rendelkezik.

 

Az iskola részvétele az Európai Uniós és a magyar szakképzési programokban:

 

• a szakközépiskolai képzéseinket a Világbanki programhoz kapcsolódva , annak anyagi és szakmai támogatásával tettük hatékonyabbá,

 

• az Uniós Leonardo programok segítségével az építoipari szakképzésben részt vevő tanáraink és diákjaink lehetőséget kaptak a külföldi technológiák és módszerek megismerésére, gyakorlására

 

• az iskola teljesítette a Comenius 2000 I. minoségbiztosítási rendszer követelményeit,

 

• iskolánk részt vett a Szakiskolai Fejlesztési Programban. A program alapveto célkituzése egyrészt azoknak az általános készségeknek, kompetenciáknak és ismereteknek a fejlesztése, amelyek az élet során a biztos eligazodást segítik, másrészt pedig a munkaero-piacra való bejutás esélyét javítják, növelik a pályakezdo szakmunkások munkaero-piaci értékét. A fejlesztésben a szakiskolák tartalmi munkájának és eszközparkjának korszerusítése, megújítása is szerepelt.

 

 2006 szeptemberétől iskolánk a HEFOP program megvalósításán munkálkodik, melynek célja a szakképzés hatékonyságának növelése, valamint a XXI. századi igényeknek megfelelo csúcstechnológia összehangolt alkalmazása a szakképzésben résztvevo fiatalok naprakész, korszeru gyakorlati ismereteinek bovítésére.